Saavutettavuus
Saavutettavuus, Kokko-Kokki Oy vuodesta 1989
Etusivu   |  Saavutettavuus   |  Ohjeita   |  Yritys   |  Palaute   |  Sivukartta   | pieni fonttikoko | iso fonttikoko  

Saavutettavuus

Esteettömyyden esteet tulisi poistaa

Kenelle teet sivuston?
Esteettömyys, käytettävyys, saavutet­tavuus ja hakukone­optimointi ovat monelta osin samaa asiaa. Esteettömyys­testauksen tuloksia voidaan käyttää sivustojen helppokäyt­töisyyden lisäämiseen (käytettävyys) ja sivustojen hakukone­näkyvyyden parantamiseen (hakukone­optimointi).

Saavutettavuus, käytettävyys ja hakukonenäkyvyys

Muutamia huomioita esteettömyydestä

Kun sivusto noudattaa standardeja, sen laajennettavuudesta tulevaisuuden tarpeisiin voi olla varma. Tällöin ei esim. välttämättä tarvita erillistä mobiilisivustoa, koska standardeja noudattavaa sivustoa voi käyttää myös yhä yleistyvillä mobiililaitteilla. Lisäksi standardeja noudattavaa sivustoa on helpompi hallita kokonaisuutena (sekä käyttäjän että ylläpitäjän).

Helposti ajatellaan, että esteettömyyttä tarvitsee vain pieni ryhmä. Todellisuudessa esteettömistä sivustoista hyötyvät ikäihmiset, mobiililaitteita käyttävät, erikoisempia selaimia käyttävät ja monet muut käyttäjäryhmät. Standardeja noudattava sivusto on mahdollista tehdä samalla työllä kuin toisenlainenkin sivusto. Todennäköisesti kuitenkin standardeja noudattavalla sivustolla käyttäjämäärä (uskolliset käyttäjät ja satunnaiset käyttäjät) tulee olemaan toisenlaista sivustoa suurempi. Esteettömällä sivustolla voi olla myös positiivista vaikutusta yrityksen imagoon.

Sivustoja tehtäessä on hyvä miettiä, keitä varten sivustoa tehdään. Onko tärkeämpää se, että mainostoimisto saa kaikki ideansa toteutettua, vai se, että sivusto on hyvä kaikille käyttäjille ja helposti ylläpitäjän hallittavissa?

Saavutettavuustestaus

Saavutettavuustestauksen tulokset palvelevat näkövammaisten käyttäjien ohella kaikkia sivustojen käyttäjiä.
Lue saavutettavuudesta ja sen testaamisesta lisää

Uutta! Esitestaus
Näin osa ongelmista on mahdollista poistaa jo ennen sivuston rakentamista. Tämä voi säästää aikaa ja kustannuksia, koska valmiiseen sivustoon tehtävät muutostyöt jäänevät vähäisemmiksi.

Saavutettavuustestauksen konkreettiset tulokset:
Sivuston luettavuuden paraneminen kaikille käyttäjille.
Lue saavutettavuudesta ja sen testaamisesta lisää
Tilaa testaus

Huomioitavia asioita

Responsiivininen sivu, helppo tapa tehdä tyylikästä esteettömyyttä
Responsiivisuuden avulla sivusta saadaan yksinkertainen ja tyylikäs. Samalla monet esteettömyyteen liittyvät asiat on jo otettu huomioon.

Testaa tekstin ja taustan väri
Värien selkeä kontrasti tekee sivuston helppolukuiseksi ja miellyttäväksi. Kyse on kirkkauserosta kahden värin välillä ja värierosta tekstin ja taustavärin välillä.

Testausohjeet verkkosivun tekijälle
Helppo ja nopea tarkastuslista, jonka avulla saat sivustosi kaikkien luettavaksi

Saavutettava PDF-tiedosto
Pdf-tiedostojen saavutettavuudessa on ongelmia. Kyse on lähinnä siitä, millä tavoin pdf-tiedostot tehdään.

Hakukoneoptimointi

Tiesitkö, että palvelusta ja tuotteesta riippumatta, hankintapäätökseen vaikuttavan tiedon kerääminen tapahtuu nykyisin verkossa?

Alle 1 % yrityksistä mahtuu mukaan hakutulosten kärkeen. Ellet ole mukana 20 ensimmäisen hakutuloksen joukossa, saatat menettää huomattavasti asiakkaita.

Kun haluat sivustosi näkyvän ja löytyvän helposti, kyse on

Hakukoneoptimoinnista, jossa sivustosta ja sen rakenteesta pyritään tekemään hakukoneystävällinen, jolloin arvostuksesi hakukoneissa nousee ja näin saat sivustolle lisää kävijöitä. Optimoinnin etu on, että siihen kerran sijoitettu panos ei katoa, vaan tuottaa pitkälle tulevaisuuteen. Optimoinnin heikkous on alun suuri panostus ja muutosten näkyminen osittain vasta tulevaisuudessa pitkäjänteisen työn tuloksena.

Hakukonemarkkinoinnista, joka tarkoittaa hakukoneissa (Google Adwordsissa) ostettua hakusanamarkkinointia. Tulokset ovat nopeita, mutta kestävät vain ajan, jonka kampanjaa maksetaan.

Usein parhaaseen tulokseen päästään näiden yhdistelmällä. Aluksi on selvitettävä, mitä sivustolle on tehtävä, jotta sinne hakukonemarkkinoinnin avulla tulevat kävijät jäävät ja palaavat uudelleen. Kun optimoinnin tulokset paranevat, hakukoneoptimoinnin budjettia voi pienentää tai lopettaa sen kokonaan.

Internet markkinointi

Onko tärkeää hakukoneoptimointi, hakukonemarkkinointi, uutiskirjeet, näkyminen sosiaalisessa mediassa vai jokin muu? Lopulta kyse on varsin yksinkertaisista asioista ja erilaisten työvälineiden käytöstä. Kaiken perustana on hyvä tuote, palvelu tai asia, jonka pohjalle sivusto rakennetaan.

Internet markkinointi, SEO, Optimointi

Optimoinnin tavoitteena on saada sivustolle mahdollisimman paljon kävijöitä. Lisäksi tavoitteena on, että kävijät tulevat sivustolle uudelleen ja suosittelevat sivustoa myös muille. Lue Internetmarkkinoinnista ja -optimoinnista lisäää

Web analytiikka

www-palvelimilta saatava statistiikka antaa hyvän ilmaisen alun perusoptimointiin ja seurantaan. Palveluja ostettaessa pitkän aikavälin palvelimelta saatu statistiikka näyttää, onko todella tapahtunut jotain. Lue web analytiikasta (statistiikasta) lisää

Uutisia ja ilmiöitä

Kokoamme uutta tietoa ajankohtaisista asioista sekä teemoihin liittyvistä ilmiöistä. Teemoihin liittyviä uutisia ja ilmiöitä voi lähettää saavutettavuus[at]omat.fi

Julkisen hallinnon verkkosivujen aavutettavuusdirektiivi

Mitä saavutettavuusdirektiivi tarkoittaa käytännössä ja miten IT-toimittajien tulisi siihen varautua? Käytännön esimerkkejä tilaajan ja käyttäjän näkökulmista. Aika: tiistaina 6.6.2017 klo 13.30-15. Paikka: Online. Ilmoittaudu tilaisuuteen: https://www.webropolsurveys.com/S/76A5D19D42A5DBF0.par

EU:n direktiivi julkisen sektorin elinten verkkosivustojen saavutettavuudesta

Direktiivi säätelee julkisen sektorin elinten verkkosivujen ja verkkopalveluiden saavutettavuudelle asetettavat minimitason yhdenmukaistetut vaatimukset. Suomeksi direktiivi löytyy eur-lex.europa.eu/legal-content/FI

Android muuttuu esteettömämmäksi – laajamittaiset äänikomennot testissä

Teknologia on suuri apu monissa tilanteissa. Graafiset käyttöliittymät ja kosketusnäytöt eivät kuitenkaan palvele kaikkia yhtä hyvin. Näistä syistä Google satsaa entistä enemmän esteettömään suunnitteluun.
Lue lisää http://mobiili.fi/2016/04/12

Etsi nopein ja halvin matkustusvaihtoehto

Matkakeisari.fi. Bussi- ja junavuorojen hintavertailua.
http://www.matkakeisari.fi/

Reittiopas koko Suomeen valmistui

Vertaa, kannattaako kulkea autolla vai joukkoliikenteellä. Kotimaan matkojen suunnittelu ja ostaminen helpottuvat tänään julkistetun Perille-palvelun avulla.
Lue lisää www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/
Perille.fi palveluun

Junien aikataulut - junat.net

Avaa aikataulunäyttö mille tahansa Suomen junaliikenteen asemalle. Näet reaaliaikaiset lähtöaika-arviot ja peruutukset.
www.junat.net

STIVI Saavutettava esitysgrafiikka

Videossa esitellään keskeisiä esitysgrafiikan saavutettavuusohjeita: keskeiset periaatteet ja saavutettavuustarkistukset
https://www.youtube.com/

Dolphin Guide Helppokäyttöliittymä

Helppokäyttöliittymä

Yhä suurempi osa nykypäivän tiedonvälityksestä, palveluista ja kommunikaatiosta tapahtuu tietokoneen ja internetin välityksellä. Monille ikäihmisille tai heikentyneestä näkökyvystä kärsiville kynnys tietokoneen ja monimutkaisten ohjelmien käyttöön on liian suuri. Dolphin Guide helppokäyttöliittymän avulla pääset nopeasti ja miellyttävästi

Lue lisää: Dolphin Guide Helppokäyttöliittymä

Aikaisempia uutisia

Linkkejä saavutettavuudesta

Näkövammaistahojen testausohjeet verkkosivuille ja -palveluille
http://www.nkl.fi/fi/etusivu/tietoa/esteettomyys/tiedons

W3-validaattori http://validator.w3.org/

W3C Web Accessibility Initiative-määritykset: http://www.w3c.org/wai

W3C Verkkosisällön saavutettavuusohjeet 2.0
http://www.w3.org/Translations/WCAG20-fi/

Olemme  Saavutettavuus.fi facebookissa

Jaa verkossa facebookiin Twitteriin Google plus Pinterest Sähköpostiin Deliciouseen

Kokko-Kokki Oy
Vanha Puroniitynpolku 3 D 29
Gsm 040 5594 739 | email: saavutettavuus[at]omat.fi

Päivitetty: 15.9.14 Webmaster