Verkkosivujen tuottajien ja ostajien kannattaa sivustoja tehdessään ottaa huomioon niiden saavutettavuus. Huonosti toteutetuista sivustoista voi saada enemmän negatiivista mainetta kuin on osannut ajatellakaan.
Perustasolla saavutettavuus ei vaadi paljon. Lähinnä se vaatii asennetta , joka voi olla ratkaiseva myyntivaltti. Ostajan kannattaa ottaa asia huomioon, sillä saavutettavuudessa on suosituksia, ohjeita ja EU:n saavutettavuusdirektiivin pohjalta laadittu lainsäädäntö.
Verkkosivustolla saavutettavuus voi olla kunnossa. Tilanne voi olla toinen, kun sivustolta siirrytään ulkoiseen sivustoon, joka voi olla esimerkiksi verkkokaupan maksujärjestelmä.
Saavutettavuus ja käytettävyys ovat osa sivuston suunnittelua. Ostajan on hyvä vaatia näitä jo sivuston perusmäärittelyjä tehtäessä. Tässä vaiheessa näistä ei oikeastaan tule edes lisäkustannuksia, sillä ne ovat osa sivuston perustaa. Vai joudutko maksamaan erikseen esimerkiksi sivukartasta tai haku elementistä? Jos sivuston tuottajalla ei ole taitoa tehdä saavutettavia ja käytettäviä sivustoja, voi miettiä, haluaako käyttää kyseistä yritystä.
On huomattava, että saavutettavuuteen liittyvät ominaisuudet vaikuttavat monesti positiivisesti muun muassa hakukonenäkyvyyteen.
Saavutettavuus ei liity vain näkövammaisten mahdollisuuteen käyttää sivustoja. Todellisuudessa se on yksi tekijä, jonka avulla sivustolle voidaan saada suurempia käyttäjäryhmiä, kun sitä voidaan käyttää millä selaimella tahansa ja missä päin maailmaa tahansa. Saavutettavuudesta on hyötyä myös liiketoiminnalle, sillä hyvä ja toimiva sivusto on markkinointivaltti.
kuva 1. Kuvitteellinen esimerkki sivuston kävijöistä voisi olla seuraava:
2 % Näkövammaisia
2 % Värisokeita
2 % Erikoiset päätelaitteet
3 % Vanhat selaimet
2 % Kuulovammaisia
1 % Ei javascriptiä
2 % Neurologisia vammoja
2 % Harvinainen resoluutio
4 % Lukivaikeudet
Kuvitteellinen kävijäjakauma sivustolla
Prosenttiluvut ovat arvioita ja vaihtelevat todellisuudessa sivustoittain. Yhteensä näistä luvuista tulee kuitenkin 20 % sivuston käyttäjistä.
Vanhat markkinoinnin säännöt pätevät tässäkin. Jos kävijä on tyytyväinen, hän kertoo siitä kolmelle. Vihaisista kävijöistä kymmenen jakaa kokemuksensa esim. sosiaalisessa mediassa. Näin etenkin silloin, jos sivustolla ei ole palautelomaketta tai asiakkaan antamaan palautteeseen ei vastata.
Jos sivuston sadasta käyttäjästä 20 ei voi syystä tai toisesta käyttää sivustoa, heistä jokainen kertoo siitä ja yrityksen toiminnasta kymmenelle, jolloin tiedon saa 200 ihmistä. Jokainen meistä muistaa, missä on saanut huonoa palvelua.
Hakukonenäkyvyyden parantuminen ja myös kaikkien potentiaalisten asiakkaiden tavoittaminen on tärkeää.
Hakukoneet eivät tunnista visuaalista hahmotusta, joten saavutettavuus vaikuttaa suoraan hakukonenäkyvyyteen.
Saavutettavuus tuo tehoa, koska kuvien ja muiden vastaavien informaatio on luettavissa myös tekstinä. Lisäksi muun muassa hyvin nimetyt linkit ovat kaikille hyödyksi.
kuva 2. Kuvassa linkeillä on oma title
Kuvassa on upotettuna useita linkkejä. Linkit saadaan näkyviin, kun niihin lisätään title. Esimerkki on katsottavissa täällä
Verkkosivujen kohdalla puhutaan myös käytettävyydestä. Vaikka sivusto on saavutettava, se ei välttämättä ole käytettävä. Saavutettavuus kuitenkin parantaa käytettävyyttä, mutta siitä huolimatta on muistettava yleiset käytettävyyden periaatteet.
Saavutettavuus ei vaikuta sivustojen visuaaliseen ulkoasuun. Saavutettavat sivustot voivat olla yhtä tyylikkäitä kuin muutkin sivustot.
Saavutettavia sivustoja voi käyttää lähes millä tahansa päätelaitteella. Hyvin suunniteltuina ja toteutettuina ne parantavat yrityksen tai muun sivustojen ostajan näkyvyyttä. Tämähän on myös imagokysymys.
Tällä hetkellä yksi yleinen tapa tehdä design-sivustoja on himmentää kirjasinten väri hyvin vaaleaksi. Kun tekstin ja taustan värin kontrasti ei ole riittävä, ikäihmisten ja monien muiden käyttäjien on vaikea lukea sivustolla olevaa tekstiä. Kontrasti on helppo tarkastaa
testaa tekstin ja taustan väri -sivulla.
Tarvittava kontrasti harmaalle tekstille oli testissä #4F4F4F
Saavutettavien verkkosivujen tuottamisessa on usein kyse pienistä asioista, jotka olisi osattava ottaa huomioon sivustoja suunniteltaessa ja tehtäessä. Toisaalta on oltava valmius tehdä sivustoon muutoksia, jos niiden avulla voidaan parantaa saavutettavuutta.
Yksi esimerkki on verkkokaupan käyttämä maksutapa, joka ei alkuun ollut saavutettava. Asiasta annettiin palautetta ja pienellä muutoksella maksutapa saatiin saavutettavaksi. Palvelun tarjoaja oli tyytyväinen ja nyt kaikki voivat käyttää verkkokauppaa ja hoitaa maksun itsenäisesti.
Ei väliä. En tiedä saavutettavuuteen liittyvistä asioista.
Kyllä, asia on tiedostettu ja se on otettu huomioon tulevissa päivityksissä
Kyllä olemme tietoisia ja käsittääksemme asiat ovat kunnossa.
Saavutettavuutta on testattu ja muutamaan kohtaan tehdään korjauksia seuraavien päivitysten mukana.
Kyllä, asia on kunnossa.
Monesti sivuston saavutettavuutta voi selvittää itse tarkistamalla tiettyjä asioita. Jos haluaa perusteellisemman selvityksen tai testauksen, kannattaa käyttää ammattilaisten tarjoamia palveluja.
Yleisimpiä ongelmia ja niiden ratkaisuja ovat:
Nimeämättömät linkit
Javascriptillä toteutetuille tai kuvallisille linkeille lisätään kuvaava nimi alt-tekstillä tai title-elementillä.
Sivusto ei toimi näppäinkomennoilla vaan vaatii hiiren käyttöä
WCAG 2.x -standardissa todetaan, että sivuston toiminnallisuudet tulee toteuttaa siten, että sivusto on käytettävissä näppäimistöltä.
Kuvien alt-tekstit puuttuvat
Kuville lisätään alt-teksti, jossa kerrotaan sanallisesti, mitä kuvassa on.
Pdf-tiedostot
Pdf-tiedostojen saavutettavuudessa on useita ongelmia. Kyse on lähinnä siitä, millä tavoin pdf-tiedostot tehdään. Lisäksi kyse on muun muassa kuvien ja taulukoiden luettavuudesta.
Värien kontrastit ovat liian heikkoja
Sivuston tekstin ja taustan värien välinen kontrasti on helppo tarkastaa sivulta Testaa tekstin ja taustan väri.
Kaaviot, kuviot ja graafiset esitykset
Monesti näiden kirjoittaminen tekstiksi on pieni vaiva. Ainakin keskeisin sisältö on suositeltavaa esittää sanallisessa muodossa.
YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskeva yleissopimus on Suomessa voimassa laintasoisena. Se on tullut voimaan 10.6.2016. Esteettömyyttä ja saavutettavuutta käsittelee vammaissopimuksen artikla 9.
EU:n saavutettavuusdirektiivi koskee julkisen sektorin verkkosivujen saavutettavuutta. Sen pohjalta on Suomessa säädetty laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019). Lain tarkoituksena on edistää digitaalisten palvelujen saatavuutta, laatua, tietoturvallisuutta sekä sisällön saavutettavuutta ja siten parantaa jokaisen mahdollisuuksia käyttää yhdenvertaisesti digitaalisia palveluja.
Yhdenvertaisuuslaki vaikuttaa verkkosivujen ja sähköisten palvelujen kohdalla (yhdenvertaisuuslaki 1325/2014). Lakia sovelletaan julkisessa ja yksityisessä toiminnassa. Lisäksi se koskee tavaroiden ja palvelujen tarjoamista.
Evästeiden tallentaminen edellyttää käyttäjän aktiivisen suostumuksen
Tuotteiden ja palvelujen esteettömyys (Eu-direktiivi)
Yhdenmukaistaa esteettömyyttä koskevat vaatimukset tiettyjen tuotteiden ja palvelujen osalta. Direktiivi astuu voimaan v. 2025
EU:n tietosuoja-asetus (GDPR)
Laki henkilötietojen käsittelystä, jota alettiin soveltaa henkilötietojen käsitelyssä keväällä 2018.
Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019
YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskeva yleissopimus
Verkkosisällön saavutettavuusohjeet WCAG 2.1
Evästeiden tallentaminen edellyttää käyttäjän aktiivisen suostumuksen
Tuotteiden ja palvelujen esteettömyys
Testaa tekstin ja taustan väri
Testausohjeet verkkosivun tekijöille
Saavutettavuustestauksen tilaus
Tietosuoja
EU:n yleinen tietosuoja-asetus (GDPR)
Sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivi
Saavutettavuustestauksen tulokset palvelevat näkövammaisten käyttäjien ohella kaikkia sivustojen käyttäjiä Kun sivuston suunnittelussa otetaan huomioon saavutettavuus ...
Lue saavutettavuustestaamisesta lisää
Millaisen saavutettavuustestauksen tarvitset?
Nopeasti ajateltuna uusin WCAG 2.1 ohjeidenmukainen testaus...
Lue lisää millaisen
saavutettavuustestauksen ja saavutettavuusselosteen tarvitset
Värien selkeä kontrasti tekee sivuston helppolukuiseksi ja miellyttäväksi. Kyse on kirkkauserosta kahden värin välillä jossa kynnystaso on 125, ja värierosta tekstin ja taustavärin välillä, jossa ..
Testaa tekstin ja taustan väri
Hyvä suunnittelu helpottaa sivujen tekemistä. Lisäksi se auttaa sivujen yhtenäisyyden ja tyylikkään/siistin ulkoasun saavuttamisessa. Muutosten tekeminen .
Lue testausohjeista lisää
Verkkosivujen tuottajien ja ostajien kannattaa sivustoja tehdessään ottaa huomioon niiden saavutettavuus. Huonosti toteutetuista sivustoista voi saada enemmän negatiivista ....
Lue lisää onko saavutettavuudella väliä
Vaikka sivustolla olisi tehty saavutettavuustestaus ja se täyttäisi kaikki kriteerit, on mahdollista, ettei sivusto ole saavutettava tai ymmärrettävä...
Lue lisää jos saavutettavuus ei toteudu
näkö on väliaikaisesti tai pysyvästi heikentynyt esim. onnettomuuden tai sairauden vuoksi. Eri tilanteissa kamera voi olla suuri apu ongelmien ratkaisemiseen.
Lue lisää kamerasta arjen apuna
Aiemmissa saavutettavuussuosituksissa on suositeltu tekemään sivusta myös palstoittamaton vaihtoehto. Tätä tarvittiin vanhempien ruudunlukuohjelmien vuoksi,
Lue palstoituksesta lisää
NVDA on ilmainen Windows -käyttöjärjestelmälle suunniteltu ruudunlukuohjelma. NVDA mahdollistaa tietokoneen käytön näkövammaisille henkilöille ilman ...
Lue Nvda ruudunluku -ohjelmasta
Saavutettavan sivun, etenkin jos sivulta vaaditaan WCAG 2.1 ohjeidenmukainen tasoista saavutettavuutta, voi sen toteuttaa responsiivisuudella. Sen avulla sivusta
Lue lisää responsiivisestö sivusta
Saavutettavuutta vuodesta 2003 lähtien
Kokko-Kokki Oy
Rapakivenkuja 1 C 45, 00710 Helsinki
Gsm 040 5594 739 | email: saavutettavuus[at]omat.fi
Päivitetty 31.12.2020 Webmaster