Saavutettavuus
Saavutettavuus, Kokko-Kokki Oy vuodesta 1989
Etusivu   |  Saavutettavuus   |  Ohjeita   |  Yritys   |  Palaute   |  Sivukartta  

Internetmarkkinointi

Markkinoinnin tavoitteena on saada sivustolle mahdollisimman paljon kävijöitä. Lisäksi tavoitteena on, että kävijät tulevat sivustolle uudelleen ja suosittelevat sivustoa myös muille.

Internet markkinointi ja optimointi

Mikä on tärkeintä internet-markkinoinnissa?

Onko tärkeää hakukoneoptimointi, hakukonemarkkinointi, uutiskirjeet, näkyminen sosiaalisessa mediassa vai jokin muu? Lopulta kyse on varsin yksinkertaisista asioista ja erilaisten työvälineiden käytöstä. Kaiken perustana on hyvä tuote, palvelu tai asia, jonka pohjalle sivusto rakennetaan.

Miten sivuston tehokkuutta voidaan mitata? Verkkonäkyvyydellä hakukoneissa, kävijämäärien mittareilla vai esim. kävijöiden sivustolla käyttämällä ajalla?

Sivusto on hyvä, jos kävijät tulevat sinne uudelleen. Monesti sivuston tutuksi tekeminen ja kävijöiden houkutteleminen on suurin ja kallein työ. Työtä vaatii myös sivuston päivittäminen ja kehittäminen.

Hakukoneoptimointi (SEO) search engine optimization

Hakukoneoptimointi tavoittelee sivustolle kävijöitä hakukoneiden ei-maksullisilla hakutuloksilla.

Hakukonemarkkinoinnilla ostetaan näkyvyyttä internetissä. Google Adword on nopea tapa ostaa hakusananäkyvyyttä. Sen ongelmana on, että maksujen loppuessa loppuvat myös kävijät. Adwords on hyvä välivaihe, kunnes sivustolla tehdyillä muutoksilla saadaan haluttujen hakusanojen näkyvyys riittävän hyväksi.

Hakukoneoptimoinnin tarkoituksena on tehdä koko sivusto hakukoneystävälliseksi, jolloin sivut voivat sijoittua paremmin myös odottamattomilla hakusanojen yhdistelmillä.

Suurin osa optimoinnista on käytännössä Googlea varten, koska suomessa Google on eniten käytetty hakukone. Kuitenkin myös muut hakukoneet arvostavat samoja asioita.

Hakukoneoptimointi on usein pienten muutosten tekemistä sivuston eri osiin. Yksittäisinä muutokset saattavat vaikuttaa pieniltä, mutta yhdistettynä muun optimoinnin kanssa, ne saattavat vaikuttaa huomattavasti sivuston käyttökokemukseen ja sijoitukseen hakutuloksissa.

Google laskee erilaisten asioiden avulla sivustolle laatupisteet. Kun sivuston laatupisteet ovat suuret, halutuille hakusanoille saadaan hyvä näkyvyys, joka takaa vakaan näkyvyyden Googlessa.

Hakukoneoptimoinnin ja –markkinoinin erona on, että markkinointi on näkyvyyden ostamista ja tehoaa heti, mutta vain niin kauan kuin siitä maksetaan, kun taas hakukoneoptimoinnissa tulokset eivät näy heti, mutta ovat pitkäkestoisempia. Optimoinnin nopeuteen vaikuttavat mm. kuinka hakukoneiden botit vierailevat sivuilla. Yleensä tulokset hiljalleen parantuvat, koska sivun ja sille osoittavien linkkien iät ovat yksi Googlen suosimista kriteereistä.

Sosiaalisessa mediassa markkinointi

Luotettavuus syntyy sivuston tunnettavuudesta ja maineesta, käyttäjien kokemuksista sekä kiinnostavista aiheista. Nämä näkyvät sosiaalisessa mediassa positiivisena puheenaiheina ja sitä kautta kävijöiden lisääntymisenä.

Kanta-asiakas on tärkeä

Kun kävijä kokee löytävänsä sivustolta haluamansa tiedot, hän tulee sinne uudelleen ja suosittelee sivustoa myös muille. Kävijän paluuta sivustoon voi auttaa esimerkiksi sähköpostitse lähetettävien uutis- ja tarjouskirjeiden avulla. Niillä on helppo kertoa uusista asioista ja näin houkutella kävijä uudelleen sivustolle.

Hyviä kysymyksiä

Selvitä nykyiset kävijämäärät ja keitä kävijät ovat?

Vanhoja tuttuja vai uusia?

Uuden kävijän hankkiminen maksaa aina enemmän kuin vanhan pitäminen. Miten pidämme tai miksi asiakkaat käyvät sivullamme uudestaan?

Keitä sivulle halutaan ja miten heidät saadaan sinne?

Luotettavia vertailulukuja ei ole saatavissa, esim Google pitää ne tiukasti salassa.

Web analytiikka

Saavutettavuutta vuodesta 2003 lähtien

Kokko-Kokki Oy
Rapakivenkuja 1 C 45, 00710 Helsinki
Gsm 040 5594 739 | email: saavutettavuus[at]omat.fi

Päivitetty 04.06.2014 Webmaster